Spierings Mobile Cranes - Stefan van der Heijden Ontwerpt
Mooi is geen argument. Ontwerp door Stefan van der Heijden. Doel is een effectief ontwerp met een duidelijke doelstelling. Wij zijn gespecialiseerd in het eerlijk en transparant visualiseren van een vraagstuk.
Concept design, graphic design, corporate design, packaging design, product design, shop-in-shop design, beursstand design, 3D visualization, coin design, truck signing, car signing, animation design, website design, app design, photoshoot, photoshop, magazine design, point-of-sale design, stationary design.
17850
page-template-default,page,page-id-17850,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-16.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Spierings Mobile Cranes

De eerste elektrische hijskraan in de wereld. Lift to the max.

Door de torenkraan op wielen te zetten, veranderde Spierings al in de jaren 80 de industrie voor het verticale transport. Inmiddels is Spierings Mobile Cranes uit Oss uitgegroeid tot een trendsettend internationaal bedrijf en bouwen ze met hun eigen droom mee aan die van anderen. Spierings heeft alles in eigen huis, van engineering naar productie. Van instructie aan de machinist tot aan service en revisie. Ze ademen de mobiele torenkraan. Continu zijn ze bezig om (hijsen) te verbeteren.

Spierings

City Boy Plug-In Hybrid eDrive.

De SK487-AT3 is de nieuwste innovatie in de wereld van verticaal transport. De allereerste mobiele hijskraan die volledig elektrisch kan rijden. Een mobiele torenkraan met 40 meter radius en 30 meter torenhoogte gebouwd op een uiterst compacte onderwagen van maar 2,50 meter breed. Stefan van der Heijden krijgt de kans de uitdaging aan te gaan om dit prachtige product te promoten.

Spierings

Beeldvorming & Analyse.

Voordat er een lijn op papier gaat is het eerst zaak goed in beeld te brengen wat Spierings Mobile Cranes de afgelopen jaren al heeft laten ontwikkelen. Hierdoor zal mijn ontwerp straks naadloos aansluiten bij de reeds bestaande middelen en het totaalbeeld niet worden verstoort. Er is een ‘Corporate Manual’ en een ‘Brand DNA Book’ aanwezig waaruit ik veel kan putten. Bestudering van de huidige productfolders, brochures en website leert dat niet alle partijen die voor Spierings Mobile Cranes hebben gewerkt de gestelde kernwaarden – zowel visueel als tekstueel – hebben gevolgd. Een mooi moment om hier eens een kritische analyse op los te laten.

Spierings

Content creatie.

Door eerst de kernwaardes helder neer te zetten ontdek ik – naast de ontstane wildgroei – ook ontbrekende content. Ik voeg content toe die duidelijk maakt waarom Spierings Mobile Cranes doet wat ze doet; Het Spierings team doet er alles aan om de machinist zo optimaal en efficiënt mogelijk te laten presteren. Alle ideeën van het R&D team, de inspanningen van de engineers, monteurs, lassers, software specialisten, opleiders etc. komen allemaal samen op het moment dat de machinist gebruik gaat maken van de kraan.

 

We geven De Spierings doelgroep letterlijk een gezicht; De Spierings machinist.

We fotograferen dus niet de kraan met alle onderdelen en (rationele) USP’s. We laten een machinist zien die dankzij de inspanningen van het Spierings team geniet van de beste werkplek ter wereld. (emotie)

Spierings

Fotoshoot ‘De Machinist’.

In een uitgebreide briefing wordt vastgelegd hoe we ‘Het ultieme kantoor van de machinist’ in beeld willen brengen. We richten ons niet op de USP’s, maar op het gemak dat de machinist ervan ervaart. Zo fotograferen we dus bijvoorbeeld niet een ‘groot raamoppervlak’, maar optimaal zicht voor de machinist. Met deze denkwijze in het achterhoofd ontstaat er een ‘shotlist’ van een 8-tal foto’s. 

We sourcen een model op leeftijd en uitstraling die één-op-één bij het DNA van Spierings Mobile Cranes past. We definiëren de gewenste kledingset en leggen vast wat de gewenste sfeer, stijl, kleur en belichting is. Met fotograaf Henry Janssen komen we uiteindelijk tot een prachtige reeks foto’s die het hele verhaal vertelt.

Spierings
Spierings
Spierings

Illustraties.

De huidige illustraties die gebruikt worden zijn letterlijk technische tekeningen van de R&D Department van Spierings Mobile Cranes. De doelgroep is minder technisch aangelegd waardoor het ‘lezen’ van de boodschap van zo’n tekening sneller kan door ze sterk te vereenvoudigen. Door tijdens het illustreren keuzes te maken in stijl, kleur, lijndikte en typografie ontstaat er een herkenbare ’Spierings Tekening’ die de boodschap perfect visualiseert.

CityBoy Logo.

Om de revolutionaire CityBoy in de markt te zetten ontwerp ik een logo. In basis ga ik – om de link met Spierings te vergroten – uit van hetzelfde lettertype als gebruikt in het Spierings logo en voeg de tekst ‘Plug-in hybride e-Drive toe in een blokje boven de letters ‘Boy’. Door de hoeken van het blokje af te schuinen in dezelfde hoek als de letters ‘Y’ wordt het een geheel. Deze schuine hoek komt ook overeen met de schuine lijn in het beeldmerk van het Spierings logo, waardoor combineren van de twee logo’s makkelijker wordt. Uiteindelijk rond ik de hoeken af, zodat hetzelfde lijnenspel en vormentaal ontstaat dat ook bij het productontwerp van de cabine is gebruikt. Door deze subtiele link zal het logo – eenmaal aangebracht op de kraan – een mooi geheel vormen.

Spierings

Beursfolder.

De folder heeft niet als doel het product, maar juist het merk Spierings te verkopen. Een beursfolder is niet geschikt om alle ‘ins- en outs’ in diverse talen toe te lichten. Daarvoor zijn de sales engineers, de website en de offertes veel beter geschikt. We kiezen er dus voor om naam, logo, URL en telefoonnummer in een handzaam en makkelijk mee te nemen ‘reminder’ te stoppen die de beursbezoeker eenmaal thuis aangekomen aan Spierings herinnert. Het verhaal is om die reden het best in een zig-zag folder te stoppen.

Signing.

Om de CityBoy op de drukke beursvloer op te laten vallen maak ik een ontwerp voor de belettering. De USP’s (In de vorm van de eerder gemaakte illustraties) komen op een groot paneel dat voor de kraan wordt gepositioneerd. Omdat de cabine van binnen zien een must is voor iedere bezoeker ontwerp ik een ‘Walk-Over Bridge’ die voor de cabine wordt gepositioneerd. Op deze manier kan iedereen even een kijkje komen nemen en letterlijk ervaren hoe het is om op de stoel van de machinist gaan zitten. De brug is een uitgelezen mogelijkheid om een scherm in te plaatsen waarop een presentatie draait met daarop de mooie foto’s uit de fotoshoot ‘De Machinist’ en een FILLIE Charging Station te plaatsen om te benadrukken dat de CityBoy elektrisch is. Als je onder de indruk bent en eenmaal van de brug af wandelt liggen daar uiteraard de zig-zag folders te wachten om mee te nemen… 😉

Spierings

Charging Stations.

Spierings kiest voor gepersonaliseerde Gewoon Stroom Laadstations. In dit geval geen ‘Lift to the max’, maar ‘Charged to the max’ en ‘Powered by the sun’. Zowel de laadpaal als de signing hebben we mogen ontwerpen, waardoor er een optimaal eindresultaat als service voor de – elektrisch rijdende – bezoeker op de parkeerplaats staat.

Spierings

Packaging Design.

De CityBoy is een collectors item. Menig machinist wil maar al te graag een schaalmodel in de vitrinekast hebben. De verpakking is om die reden ontworpen op een manier dat het zeker geen speelgoed lijkt. Door te spelen met materialen en veredeling technieken creëeren we een verpakking die aanvoelt als een cadeau.

Spierings