SpaceLife Origin - Stefan van der Heijden Ontwerpt
Mooi is geen argument. Ontwerp door Stefan van der Heijden. Doel is een effectief ontwerp met een duidelijke doelstelling. Wij zijn gespecialiseerd in het eerlijk en transparant visualiseren van een vraagstuk.
Concept design, graphic design, corporate design, packaging design, product design, shop-in-shop design, beursstand design, 3D visualization, coin design, truck signing, car signing, animation design, website design, app design, photoshoot, photoshop, magazine design, point-of-sale design, stationary design.
17187
page-template-default,page,page-id-17187,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-16.2.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive

SpaceLife Origin

Life Beyond Earth

We vragen het ons al jaren af; Is er buitenaards leven? Nou, nu hebben we het antwoord op die prangende vraag; Yes! Gevonden? Nee, gebracht. Het bedrijf SpaceLife Origin i.o. ontwikkelt de techniek om bevalling in de ruimte mogelijk te maken. Dit soort ontwikkelingen zijn noodzakelijk omdat ruimtereizigers door de straling waar ze aan bloot gesteld staan onvruchtbaar worden. Dat zou betekenen dat we straks misschien wel naar andere planeten kunnen reizen, maar daar vervolgens ook meteen uitsterven. En aangezien we de aardbol aardig aan het verkloten zijn…

Stefan van der Heijden ontwerpt – i.o.v. Kees Mulder – in de rol van Head of Design de ‘Space Ark’, de ‘Earth Ark’, de corporate ID, sales- en marketingtools van dit prestigieuze project. Een mooi voorbeeld waar de ‘Design is One’ filosofie prachtig tot zijn recht komt. Bekijk de trailer hier.

Op deze pagina neem ik je mee in de eerste fase van het ontwerpproces.

SpaceLife

The future is now

Het gebeurt nu. En het gebeurt écht. De roadmap van SpaceLife Origin is lang – en zal hoogstwaarschijnlijk pas zijn einddoel bereiken als ik allang van mijn welverdiende pensioen zit te genieten – maar het begin is gemaakt. We gaan beginnen met het in een baan om de aarde brengen van een ‘Ark’ gevuld met spermacellen. Als deze vol leven en spartelend terugkeren op aarde is deze missie geslaagd. De volgende stap is de bevruchting in de ruimte tot stand te brengen. Als dat is gelukt zal de eerste vrouw ter wereld in de ruimte gaan bevallen. Ik ben benieuwd wat die baby als geboorteplaats in zijn paspoort gaat krijgen… 😉

Als ook dit alles succesvol is afgerond is het hoofddoel bereikt. Dan is het mogelijk de mensheid te redden voor als we de aardbol verkloot hebben.

SpaceLife

Storage Places

Wat is de veiligste plek om iets waardevols op te bergen? Dat is niet één plek, maar dat zijn er in dit geval vijf. Op aarde verspreiden we de zaadcellen op drie ver uit elkaar liggende plekken. De ‘Earth Ark’ wordt in bunkers geplaatst in Australië, Zwitserland en Amerika. De ‘Space Ark’ gaat in tweevoud de ruimte in. De ene in een ‘lage baan’ om de aarde. En de andere op een grotere afstand.

SpaceLife

Monitor with the app

De persoon die zijn zaadcellen heeft gedoneerd kan ten allen tijden via de SpaceLife App zijn ‘vracht’ volgen. Er is een real-time verbinding die ervoor zorgt dat je de ‘Space Ark’ in zijn baan om de aarde kunt volgen.

SpaceLife

The seeds of life

Bij het ontwerp van de buisjes waar de zaadcellen ingaan ben ik uitgegaan van een honingraat vorm. Uiteraard zit in deze gedachtengang een link naar een kolonie van bijen. De belangrijkste insecten die het leven op aarde mogelijk maken door bloemen te bevruchten. Ook staan de ‘bloemetjes en de bijtjes’ centraal als we kinderen ongemakkelijk proberen te leren over voortplanting. De functionele kant van deze honingraat vorm zit hem in de manier waarop we ze in de ‘Space Ark’ gaan plaatsen. De buisjes passen als een blok in een blokkendoos in de kern van de ‘Space Ark’ en voorkomt dat de (normaal gesproken ronde) buisjes gaan draaien. Op het buisje wordt een identificatienummer geprint. Op het dopje zit een chip met informatie om de eigenaar te herleiden.

SpaceLife

Titanium beehive storage

De titanium kern van de ‘Space Ark’ is geïnspireerd op de bijenkorf. Zo’n 1.200  buisjes passen perfect in de daarvoor ontworpen honingraat structuur. Door sleuven in de bol aan te brengen ontstaat er een vorm die gaat dienen als extra koelelement.

SpaceLife
SpaceLife

Heat protection

Om de ‘Seeds of Life’ te koelen wordt er een laag van vloeibaar stikstof om de kern heen aangebracht.

SpaceLife

Radiation protection

Om de ‘Seeds of Life’ te beschermen tegen de straling brengen we een laag goud aan. In een eerste concept dachten we nog even aan lood. Maar de samenstelling van lood houdt de straling minder goed tegen dan goud, dus heb je er vel meer van nodig. Zelfs zoveel dat lood een duurdere optie is dan massief goud. We gebruiken dus letterlijk 2 centimeter massief goud om in de kosten te besparen…

SpaceLife

Impact protection

De ‘Space Ark’ wordt ten slotte afgewerkt met een metalen buitenlaag. De bol wordt gesloten middels een titanium klemring.

SpaceLife

Concept ‘Fase 1’

Bovenstaand ontwerp is nog in ‘concept fase 1’ en wordt bijgeschaafd tot een realistisch prototype. Sterker nog; Door nauw samen te werken met de techneuten van SpaceLife Origin is bovenstaand ontwerp – door nieuwe inzichten tijdens het development proces –  inmiddels al aangepast. Toch wil ik je hier inzicht geven in het ontwerpproces dat ik ben doorlopen. Het begin van deze mooie ontwerp missie is hierbij gelegd. Bekijk de laatste updates op: www.SpaceLifeOrigin.com

Corporate Identity

SpaceLife Origin logo en zakenkaartje.

Bij het ontwerp van de huisstijl voor SpaceLife Origin wordt gebruik gemaakt van foliedruk. Op deze manier krijgt het logo dezelfde uitstraling als het chroom van ‘Space Ark’. Typografie is minimalistisch en – geïnspireerd op de vele science fiction films – erg veel gespatieerd.

SpaceLife Origin

Salestools

SpaceLife Origin ‘search for funding’ tools.

Om investeerders te werven ontwikkelen we een ‘White Paper’, een ‘Quotes File’ en een ‘Key Investment Information’ document. Voor de officiële introductie van het concept op een investors congres ontwikkelen we een PowerPoint presentatie. Na de presentatie sturen we een persbericht naar de internationale pers om het plan wereldkundig te maken.

SpaceLife Origin
SpaceLife Origin

Marketing Tools

In mijn rol als ‘Head of Design’ ontwikkelen we diverse middelen om de consument te bereiken. We ontwerpen een website die het hele verhaal vertelt en de mogelijkheid geeft om jezelf in te schrijven voor een ticket van ‘Mission Ark’. We voorzien ook de Social Media kanalen van de nodige content.

SpaceLife Origin

De lancering (van het project)

Op 19 oktober 2018 wordt in San Francisco op het Harvest Summit event het project gepresenteerd. Op 23 oktober is de rest van de wereld aan de beurt. We sturen een Press Release naar de internationale pers. In de Press Kit plaatsen we een enriched PDF met de daarbij behorende afbeeldingen en illustraties. De tekst wordt – om zoveel mogelijk pers te bereiken – in Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans en Japans toegevoegd.

SpaceLife Origin
SpaceLife Origin

Na het versturen volgt al snel een explosie aan nieuwsberichten in iedere denkbare taal. De een neemt de info uit de Press Kit exact over. De ander bestudeert de kit en geeft een persoonlijke mening. Een aantal media creëren zelfs hun eigen beeldmateriaal om de boodschap te visualiseren. De reden weet ik niet, maar zal het maar niet als een belediging opnemen… 😉

SpaceLife Origin
Geïnspireerd geraakt en zin in een samenwerking?